Vážená paní ředitelko, vážený pane řediteli, vážený zřizovateli,
asi je zbytečné psát o tom, že každý školní rok je pro mateřské i základní školy obdobím plným výzev, ale také příležitostí. Střední článek podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy má příležitost sledovat, jak se školy neustále vyvíjejí a přizpůsobují novým požadavkům a trendům v oblasti vzdělávání, což mimo jiné klade nároky na management ředitele a organizaci všech činností v průběhu roku.
Nástroj „Rok v ředitelně" poskytuje podporu v oblasti administrativní a manažerské práce, která je nezbytnou součástí každodenního chodu školy. Od plánování rozpočtu přes řízení personálu až po zajištění bezpečného a podnětného prostředí pro žáky.
Veškeré činnosti jsou rozděleny dle důležitosti na: § (žlutá) = závazné, označuje činnosti, jejichž realizaci stanovují platné právní předpisy v daném měsíci a dané podobě – tj. definuje zásadní skutečnosti mající dopad na chod školy. Naleznete zde také odkaz na příslušný právní předpis. §D (žlutozelená) = závazně-doporučené, tato priorita označuje závazné úkoly, které by měl ředitel či zřizovatel závazně plnit během školního roku, nicméně v aplikaci je doporučen na daný měsíc. Úkol je povinnost splnit, ale je zde možnost přesunout úkol na jiný měsíc. D (zelená) = doporučené, označuje činnosti vyplývající z platných právních předpisů, jejichž realizace je v daném měsíci doporučená. Dále označuje činnosti nevyplývající ze zákona, jejichž realizaci MŠMT doporučuje, protože vedou ke zkvalitňování chodu školy a pedagogického procesu ve škole. I (modrá) = informativní, informuje o dalších skutečnostech majících dopad na chod školy.
Jednotlivé úkoly jsou dále rozděleny do pěti základních oblastí: organizačně správní, personální a pracovněprávní, ekonomická a majetkosprávní, výkaznictví a jiné.
Rok v ředitelně se opírá o Kompetenční předpoklady ředitele školy České školní inspekce (ČŠI), které definují předpoklady ředitele nezbytné k plnění jeho role (viz https://www.kvalitniskola.cz). Vychází též z kritérií kvalitní školy ČŠI.
Ať je Rok v ředitelně Vám a Vaší škole dobrým průvodcem!
Váš tým Středního článku podpory MŠMT ČR
asi je zbytečné psát o tom, že každý školní rok je pro mateřské i základní školy obdobím plným výzev, ale také příležitostí. Střední článek podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy má příležitost sledovat, jak se školy neustále vyvíjejí a přizpůsobují novým požadavkům a trendům v oblasti vzdělávání, což mimo jiné klade nároky na management ředitele a organizaci všech činností v průběhu roku.
Nástroj „Rok v ředitelně" poskytuje podporu v oblasti administrativní a manažerské práce, která je nezbytnou součástí každodenního chodu školy. Od plánování rozpočtu přes řízení personálu až po zajištění bezpečného a podnětného prostředí pro žáky.
Veškeré činnosti jsou rozděleny dle důležitosti na: § (žlutá) = závazné, označuje činnosti, jejichž realizaci stanovují platné právní předpisy v daném měsíci a dané podobě – tj. definuje zásadní skutečnosti mající dopad na chod školy. Naleznete zde také odkaz na příslušný právní předpis. §D (žlutozelená) = závazně-doporučené, tato priorita označuje závazné úkoly, které by měl ředitel či zřizovatel závazně plnit během školního roku, nicméně v aplikaci je doporučen na daný měsíc. Úkol je povinnost splnit, ale je zde možnost přesunout úkol na jiný měsíc. D (zelená) = doporučené, označuje činnosti vyplývající z platných právních předpisů, jejichž realizace je v daném měsíci doporučená. Dále označuje činnosti nevyplývající ze zákona, jejichž realizaci MŠMT doporučuje, protože vedou ke zkvalitňování chodu školy a pedagogického procesu ve škole. I (modrá) = informativní, informuje o dalších skutečnostech majících dopad na chod školy.
Jednotlivé úkoly jsou dále rozděleny do pěti základních oblastí: organizačně správní, personální a pracovněprávní, ekonomická a majetkosprávní, výkaznictví a jiné.
Rok v ředitelně se opírá o Kompetenční předpoklady ředitele školy České školní inspekce (ČŠI), které definují předpoklady ředitele nezbytné k plnění jeho role (viz https://www.kvalitniskola.cz). Vychází též z kritérií kvalitní školy ČŠI.
Ať je Rok v ředitelně Vám a Vaší škole dobrým průvodcem!
Váš tým Středního článku podpory MŠMT ČR
Doplňující poznámky a informace
Další poznámky:
Poznámka 1: Průběžné celoroční termíny
Činnosti ředitele vyžadují pečlivé plánování a efektivní řízení. Je nezbytné zajistit, aby všechny administrativní procesy probíhaly hladce a bez komplikací v termínech, resp. měsících předem stanovených. Některé činnosti mají svůj přesný termín, jiné lze, např. na základě § 28 odst. 5 školského zákona, realizovat v určité části roku. Některé činnosti je třeba vykonávat kontinuálně. Proto zde naleznete také seznam činností, u kterých nelze stanovit konkrétní měsíc a které by měl vykonávat každý ředitel po celý rok (např. hospitační činnost či kontrola čerpání dotací a provozního příspěvku).
Poznámka 2: Práce s vlastními termíny
V interaktivní aplikaci si můžete nejen přizpůsobit úkoly a termíny na míru vlastní škole, ale i vytvářet úkoly vlastní (růžová) dle vlastní potřeby. Zde je např. žádoucí doplnit povinnosti školy vůči příslušnému krajskému úřadu, ORP či zřizovateli. Tím bude Váš Rok v ředitelně kompletní, a najdete tak všechna důležitá připomenutí na jednom místě.
Poznámka 3: Spolupráce ředitele a zřizovatele
Dobrá spolupráce školy a zřizovatele je klíčovým předpokladem pro kvalitní vzdělávání, efektivní chod školy a její dlouhodobý rozvoj. Zřizovatel školy může v dokumentu nahlédnout pod pokličku ředitelské práce a mít přehled o procesech, které v daném měsíci probíhají. Rok v ředitelně zřizovateli poskytne lepší porozumění tomu, co vše obnáší vedení školy z administrativního hlediska a jaké kroky jsou důležité k zajištění kvalitního vzdělávání pro všechny děti a žáky. V žádném případě nemá sloužit k dohledu nad činnostmi ředitele.
- Předpokládá se, že uvedené činnosti vykonává ředitel, nebo je deleguje na další členy vedení či zaměstnance školy. V případě delegování ředitel kontroluje plnění delegované činnosti.
- Interaktivní podoba dokumentu umožňuje přesunout jednotlivé položky dle potřeb ředitele a regionálních specifik.
- Nastavení kontrolních mechanismů vychází z potřeb školy a dokumentace BOZP, Rok v ředitelně poukazuje na možné kalendářní rozvržení těchto kontrolních mechanismů.
- Pro účely publikace a zjednodušení je používáno generické maskulinum, kdy se mužský rod používá jako neutrální pro označení skupin zahrnujících vícero pohlaví.